Ofte stillede spørgsmål

Nedenfor finder du svarene på de mest ofte stillede spørgsmål til Julehjælpen.dk. Derudover kan du også se vores videoguide øverst, hvor du blandt andet får svar på, hvordan du ansøger om julehjælp.

Klik på en overskrift for at komme til svarene:

Se hvordan du ansøger om julehjælp

I denne video kan du se hvordan ansøgningsprocessen hos Julehjælpen.dk foregår, trin for trin. God fornøjelse!

 

Ansøgninger

Hvem kan søge julehjælp?

Hos Julehjælpen.dk kan alle økonomisk trængte familier med børn under 18 år søge om julehjælp. Det er ikke et krav for Julehjælpen.dk, at der er tale om hjemmeboende børn, eller at man har sit barn juleaften. Vi ved, at forældre med delebørn også ønsker at holde en juleaften, selvom det ikke nødvendigvis bliver den 24. december.

Der kan kun søges én gang pr. husstand.

Hvordan søger jeg om julehjælp?

Du ansøger om julehjælp på vores side her ved at udfylde alle felter i vores ansøgningssystem. Bemærk, at vi først åbner for ansøgninger d. 1. oktober. Når du har trykket send, behandler Julehjælpen.dk din ansøgning, og du modtager herefter en mail. Vær opmærksom på, at mailen kan ende under spam/uønsket i din indbakke. Vi får mange ansøgninger hver dag, derfor kan der være en behandlingstid på op til 3 uger.

Vi har også lavet en videoguide, hvor vi viser hvordan du kan søge om julehjælp, trin for trin. Se den i toppen af denne side, eller se den på vores YouTube via linket her!

Sprog til ansøgning?

Som ansøger skal man kunne kommunikere på dansk, da vi hos Julehjælpen.dk gerne vil sikre at vores givere kan kommunikere med ansøgerne, så alle får den bedst mulige oplevelse.

Hvorfor skal jeg bruge MitID?

Du skal godkende din ansøgning med MitID for at Julehjælpen.dk kan være sikker på, at du kun søger om julehjælp 1 gang. Vi oplever desværre hvert år forsøg på snyd, og derfor er dette tiltag taget i brug.

Kan jeg søge for mine børnebørn?

Nej - du kan kun søge til dine egne børn under 18 år.  Du må dog naturligvis gerne hjælpe dine voksne børn med at søge julehjælp i deres eget navn.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke har hørt fra Julehjælpen.dk i forhold til min ansøgning om julehjælp?

Har du ikke fået svar på din ansøgning efter 3 uger - dog senest 10. december -, skal du rette henvendelse til Julehjælpen.dk via jul@julehjaelpen.dk. Husk dog at tjekke dit spam-/uønsket-filter i din mailindbakke, inden du skriver.

Hvorfor blev min ansøgning afvist?

Julehjælpen.dk hjælper kun trængte børnefamilier med børn under 18 år. Desværre har vi kun et begrænset antal donationer, og kan derfor ikke hjælpe alle, selvom vi gerne ville. Alle ansøgninger behandles og vurderes af vores frivillige nisser. Vi kan desværre ikke uddybe eventuelle afvisninger.

Er jeg garanteret julekurv/gavekort når min ansøgning er godkendt?

Nej - da både vores julekurve og gavekort er meget populære, bliver disse også uddelt hurtigt. Vi anbefaler, at du hyppigt tjekker gaveportalen.

Hvorfor er der ikke nogen gavekort/julekurve, jeg kan søge?

Begge donationer er meget populære, hvorfor disse desværre også bliver ansøgt hurtigt. Vi anbefaler, at du hyppigt tjekker gaveportalen. Vær obs på, at du kun kan få maks. 1 julekurv ELLER 1 gavekort. Vi forsøger at fordele sol og vind lige, så alle børn kan få en god jul. 

Hvorfor blev mit ønske afvist?

Julehjælpen.dks frivillige nisser vurderer alle ønsker i gaveportalen. F.eks. om donationen passer til familien og om afstanden er passende. Ligeledes bliver der tjekket, om du allerede har fået en lignende donation. Man kan eksempelvis maks. blive tildelt enten 1 kurv eller 1 gavekort til julemad. Vi forsøger at fordele sol og vind lige, så alle børn kan få en god jul. 

OBS: Vi kan ikke garantere, at der er julekurve/gavekort til alle ansøgere. Det er først til mølle.

Hvordan søger jeg en donation?

Når din ansøgning er godkendt, har du mulighed for at søge donationer i vores gaveportal. Gaveportalen fungerer som en webshop - dog kan du kun putte 1 donation i kurven af gangen. Du kan godt søge en donation mere lige bagefter. 

Du er ikke blevet tildelt din ansøgte donation, før den er godkendt af Julehjælpen.dk. Du vil modtage en mail, når din donation er godkendt.

Når du har søgt om en donation, vil en af Julehjælpen.dks frivillige nisser se om donationen passer til dig og din familie og om afstanden til donationen er passende. Er den det, får du en mail om, at dit ønske er godkendt.

Hvornår lukker I for ansøgninger?

Vi lukker for ansøgninger når vi ikke kan hjælpe flere. Vent derfor ikke for længe med at sende din ansøgning.

Hvornår lukker I for gaveportalen?

Gaveportalen lukker d. 15. december kl. 23:59.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke har hørt fra giver/donor?

Hvis du ikke har hørt noget efter 10 dage, skal du rette henvendelse til Julehjælpen.dk via mailen jul@julehjaelpen.dk. Vær opmærksom på, at mange givere sender donationerne afsted uden at tage kontakt først. Vær også opmærksom på, at Julehjælpen.dk først sender gavekort osv. ud efter 1. december. Dette vil oftest stå i beskrivelsen af donationen.

Donorprocessen hos Julehjælpen

I denne video kan du se hvordan donorprocessen hos Julehjælpen.dk foregår, trin for trin. God fornøjelse!

 

Donationer

Hvordan opretter jeg en donation?

For at oprette en donation skal du oprette en donorprofil via siden her. Denne profil skal bruges når en ansøger søger om din donation, og Julehjælpen.dk formidler kontakten mellem dig som donor og ansøger. Vær opmærksom på, at du kan ikke bruge samme mail, hvis du f.eks. også ansøger om julehjælp. Kontakt evt. jul@julehjaelpen.dk for hjælp med dette. 

Vær opmærksom på, at du senest kan oprette en donation d. 20. december.

Har Julehjælpen.dk en fysisk lokation, hvor jeg kan aflevere private donationer?

Julehjælpen.dk har ikke en fysisk lokation, hvor du kan aflevere donationer. Du kan oprette dine donationer her. Har du mange nye varer/donationer, f.eks. et restlager, så kan du kontakte os via vores kontaktformular her, så finder vi sammen en løsning.

Har Julehjælpen.dk en fysisk lokation, hvor jeg kan aflevere virksomhedsdonationer?

Vi er meget taknemmelige for alle slags donationer, lige fra mad, legetøj, tøj, makeup - kun fantasien sætter begrænsningerne. Ønsker I at aflevere virksomhedsdonationer, bedes I rette henvendelse til erhverv@julehjaelpen.dk.

Hvorfor blev min donation afvist?

Vi afviser donationer, såfremt disse ikke kan uddeles til ansøgere (f.eks. dyr, alkohol, brugt undertøj samt ødelagt tøj/legetøj/brugsgenstande m.m.).

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke har hørt fra ansøger?

Hvis du ikke har hørt noget efter 5 dage, skal du rette henvendelse til Julehjælpen.dk via mailen jul@julehjaelpen.dk. Vær opmærksom på at ansøgeren kan stå i en svær og penibel situation, og måske synes det er grænseoverskridende at bede om hjælp. Du skal derfor have tålmodighed og sympati, når du snakker med en ansøger.

Jeg er i tvivl om hvad en kategori betyder

Hvis du er i tvivl om hvad en kategori betyder f.eks. "med mærker" om donationen har brugsspor / skrammer) så kan du altid sende en pb til os på vores Facebookside og vi besvarer din henvendelse indenfor kort tid.

Generelle spørgsmål

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ønsker at blive ringet op angående et spørgsmål?

Skriv en mail via vores kontaktformular her. Jo bedre du beskriver dit problem, jo nemmere har vi ved at finde den helt rigtige nisse, der kan hjælpe dig.

Hvilke platforme kan jeg søge donationer på?

Du kan bruge PC, iPad og smartphone. Der findes endnu ikke en app til Julehjælpen.dk. 

Du kan bruge alle browsere.

Hvordan sletter jeg min profil?

Hvis du gerne vil slette din profil, kan du gøre dette ved at sende en mail til os på gdpr@julehjælpen.dk.

Bemærk dog, at vi først sletter efter d. 1/1 for at familier ikke godkendes to gange.

Hvordan afmelder jeg mig Julehjælpen.dk’s nyhedsbrev?

Du kan afmelde dig vores nyhedsbrev ved at klikke på linket i selve nyhedsbrevet. Men du er også meget velkommen til at skrive en mail til os på sekretariat@julehjælpen.dk.

Hvordan opsiger jeg mit medlemskab hos Julehjælpen.dk?

Dit medlemskab afmeldes automatisk hvis du ikke fornyer efter ét år. Men du er også meget velkommen til at skrive til os på sekretariat@julehjælpen.dk - du skal dog være opmærksom på, at du ikke kan få dit kontingent retur.